Vägföreningens stämma

e9_walk_speed_area_signMed siffrorna 21 mot och 30 för beslutade stämman att farthindren på Riddarvägen ska tas bort.

Som en gyllene medelväg presenterades samtidigt ett förslag om att göra Riddarvägen till Gårdsgata (numera kallat Gångfartsområde).

Ett sådant innebär enl Trafikförordningen 8 kap (https://lagen.nu/1998:1276#K8):

 Bestämmelser för trafik på gågata och gårdsgata
1 § På en gågata och en gårdsgata gäller följande:
1. Fordon får inte föras med högre hastighet än gångfart.
2. Fordon får inte parkeras på någon annan plats än särskilt anordnade parkeringsplatser.
3. Fordonsförare har väjningsplikt mot gående.

Ett av argumenten mot farthindren var att dom inte behövdes då barn och gående inte skulle hålla till på gatan. I ett gångfartsområde har gående företräde och inga fordon (inkl cyklar) får framföras fortare än gångfart (< 10 km/h). Trots detta var även motståndarna till farthindren positiva till att göra vägen till gårdsgata. Kanske är det den perfekta kompromissen?

Enl Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%A5ngfartsomr%C3%A5de) måste dock en sådan gata vara utformad så att det tydligt framgår att gående utnyttjar hela gatan. Alla gator kan därför inte göras om till gårdsgator/gångfartsområden.

Det här inlägget postades i Anslagstavlan. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Vägföreningens stämma

  1. Anne Annefelt skriver:

    Vilken lysande idé …jag vill gärna bo på gårdsgata/gångfartsområde. Jag är övertygad om att vi alla mår gott av att måsta ”tagga ner” till gångfart nån gång per dygn. Hoppas att detta kan bli verklighet

    Gilla

  2. Paavo Ala skriver:

    Tror inte att farthinder avskräcker sådana som konsekvent kör för fort och därmed utsätter andra för fara.
    Det som eventuellt får dessa att sänka farten är risken att förlora körkortet.
    Det var min idé under mötet men kom inte riktigt i mål där.

    Planen förutsätter att hastighetsbegränsningen är tvingande och då måste Trafikverket vara med i matchen.
    Med en fartbegränsning på 10 km/tim loosar man lappen vid en fartkontroll om man kör fortare än 40 km/tim. Vi kanske kan rådfråga föreningens kloke domare om det hele är genomförbart.

    Gilla

  3. Lars Wiborg skriver:

    Jag tycker brasklappen i Wikipedia om att gatan måste vara speciellt utformad är lite avskräckande. Inte för egen del utan för hindermotståndarna. Jag antar att det innebär farthinder (eller blomplanteringar) och då är vi tillbaka där vi började.

    Gilla

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.