Våra garageportar är en säkerhetsrisk

Detta är ett urklipp av en artikel om Vipportar.

Hur ser din garageport ut? Funderar du på att byta garageporten? Har du en äldre vipport finns det risk för att den är så farlig att du snarast borde byta ut den. Här får du tips om garageportsbyte.

Den typ som har stora fjädrar och hävarmar har t o m orsakat en rad dödsolyckor och många har blivit svårt skadade. Det är inte fjädrarna som brukar vara den egentliga orsaken, utan kombinationen av gammalt murket trä och skruvar som rostat sönder där hävarmarna är infästade i portbladet och träkarmarna.

Mer än 300 000 slag- och vipportar är monterade för 20 – 30 år sedan, och många är ännu äldre. Idag ersätter man dem allt mer med vik- eller takskjutportar, som monteras på insidan av väggen.
De gamla dörrarna har kommit i riskzonen. De som kollapsar har ofta stora och tunga fjädrar, som utgör en fara för alla i närheten. Om de skulle lossna kan de flyga iväg med stor kraft och lemlästa eller döda den de råkar träffa. Också portbladen kan utgöra en risk, när bultar och skruvar rostat sönder eller konstruktionen nötts ut. I dagens garageportar finns ett säkerhetstänkande inbyggt – de är väl balanserade och klämrisken borta. Även lättare material och nya konstruktioner bidrar till att de numera är mycket säkrare.

Se till att garaget fungerar
Köper man en billig standarddörr kanske man måste bygga om garaget för att få dit den, eftersom den gamla dörren sitter i en fast karm. Den kan i många fall sitta kvar, eller så tar man bort den, beroende på hur garaget ser ut. Tänk också på att bilarna hade andra mått förr i tiden, så kanske du bör sätta in en bredare eller möjligen högre port än tidigare.

Sedan årtionden är den vanliga garageportens karmmått 2,5 m längd och 2,1 m höjd. Det s k dagöppningsmåttet kan däremot skifta – det är den öppning som återstår när porten slagits upp. Det räcker med 2,5 x 1,9 m för en personbil, men för en jeep eller pickup kan du behöva ett mått på 2,5 x 2,25 m istället.

Vilken port ska jag välja?
När det gäller den viktiga säkerheten bör du se till att köpa en port där fjädrarna är inbyggda och klämrisken minimal – det finns olika lösningar för olika typer. En enklare vipport kan du få för ca 4 000 kr, medan en isolerad normalt kostar bortåt det dubbla. Är garaget uppvärmt och i sig isolerat behöver du förstås den isolerade. Dessutom blir den oftast stadigare i konstruktionen.
Också tätheten är viktig, men då måste den gälla hela konstruktionen, inte bara porten i sig. Titta särskilt på anslutningen till golvet, i karmen och upptill!

… och en inkapslad ny
För att minimera riskerna med en gammal vipport kan du bygga om den befintliga med att dela den på mitten, skruva ditt 2 lister , gångjärn på sidorna och låsanordning med dörrhandtag så har du en parport för billig penning.
Vinst: Minskad risk av personskador.
Mer utrymme i garaget.
Exempel på detta är Riddarvägen 13-15.

Det här inlägget postades i Anslagstavlan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.